پمپ: 88885633

فن و کمپرسور: 66260346

ساعت کاری 8:00 الی 18:00

پمپ کف کش

صفحه اصلی > پمپ کف کش

مشاوره و فروش پمپ

پمپ کف کش چیست؟

پمپ کف کش استیل

پمپ آب کف کش از خانواده پمپ های سانتریفیوژ می باشد و برای استفاده بصورت مستغرق درون مایع طراحی و ساخته شده است. این پمپ ها برای انتقال و یا تخلیه آب از استخر، گودال و چاه هایی تا عمق 180 متر مناسب هستند. موتور پمپ های کفکش از نوع ضد رطوبت می باشد و دارای کلاس حفاظتی IP68 است. این موتورها بصورت یکپارچه با قسمت پمپ در درون یک محفظه می باشد. موتور در پمپ کف کش توسط مایع پمپ شونده خنک می شود. چنانچه سطح آب کمتر از ارتفاع کلی پمپ باشد، باعث افزایش حرارت در سیم پیچ می شود. بالا رفتن حرارت در سیم پیچ ممکن است باعث آسیب دیدن موتور پمپ می شود. کف کش ها در شرایطی که بیش از 70 درصد از بدنه پمپ در مایع به صورت مستغرق باشد قابلیت کار دارند. جهت اطمینان خاطر از عدم کارکرد خشک می توان از فلوتر مکانیکی بر روی بدنه پمپ و یا جداره استخر استفاده کرد.

سازندگان پمپ های کف کش

بدنه و پروانه پمپ کف کش

انواع پروانه های پمپ کف کش

بدنه و پروانه پمپ های کف کش می تواند از جنس چدن، آلومینیوم، استیل و یا پلاستیک باشد. استفاده از متریال استیل برای مصارف بهداشتی، صنایع غذایی و در مواردی که خورندگی آب کم است توصیه می شود. از پمپ آب کف کش چدنی برای مصارف باغبانی، کشاورزی و یا تخلیه آب های کثیف، آب باران، سیلاب ها و … استفاده می شود. از کف کش پلاستیکی معمولا برای تخلیه و انتقال آب های شور یا در مواردی که آب حاوی مواد خورنده باشد استفاده می شود. پروانه این پمپ ها در دو نوع بسته، و نیمه باز تولید می شود. پروانه بسته برای آب های صاف و تمیز و ایجاد فشارهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد. پروانه نیمه باز برای انتقال آب های آلوده (حاوی مواد جامد) و در مواردی که نیاز به حجم بالای انتقال آب می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. احتمال انسداد در پمپ های کف کش پروانه بسته نسبت به مدل های پروانه باز بیشتر است. در مواردی که آب حاوی مواد جامد است توصیه می شود از مدل های پروانه باز یا پمپ های لجن کش استفاده شود.

استفاده از پمپ کف کش فلوتر دار یا ساده !

پمپ کف کش فلوتردار و ساده

برق مصرفی پمپ های کف کش می تواند تک فاز یا سه فاز باشد. مدل های تک فاز در دو نوع ساده و فلوتر دار طراحی شده اند. هنگامی که سطح مایع متغیر است، برای اطمینان خاطر از عدم کارکرد خشک، استفاده از پمپ کف کش فلوتردار توصیه می شود. معمولا فلوتر در این پمپ ها از نوع مکانیکی است. با پایین آمدن سطح آب، فلوتر مکانیکی برق ورودی به موتور پمپ را قطع می کند. با بالا رفتن سطح آب به صورت اتوماتیک برق  را مجددا وصل می کند. در پمپ های کف کش سه فاز نیز می توان به صورت جداگانه از فلوتر با نصب روی بلوکه چاه یا استخر استفاده کرد. در تصویر پایین نمونه ای از پمپ کف کش ساده و فلوتر دار را مشاهده می کنید.

کاربرد پمپ های کف کش

  • تخلیه سیلاب ها و آب باران
  • تامین آب مصرفی ویلا ها و واحدهای مسکونی دارای چاه
  • سیستم های آبیاری غرقابی و تحت فشار (قطره ای یا بارانی)
  • استفاده در سیستم های آبنما یا فواره ها
  • تخلیه آب مخازن، گودال یا چاه های حفر دستی
  • استفاده در سیستم های زه کشی
  • استفاه در کارخانجات تولید لبنیات
  • تخلیه اب استخرهای باغی و استخرهای شنا

اجزای پمپ کف کش

قطعات پمپ کف کش شامل استرینر، پروانه، الکتروموتور، فلوتر مکانیکی و سیل مکانیکی می باشد. در شکل زیر ساختار داخلی پمپ های کف کش بصورت شماتیک نمایش داده شده است.

اجرای پمپ آب کفکش

نحوه انتخاب پمپ کف کش

در تشریح نحوه انتخاب پمپ های کف کش، باید این نکته را متذکر شویم که این پمپ ها نیز همانند پمپ های سانتریفیوژ زمینی دارای دو مولفه هد و دبی می باشند. هد و دبی پمپ با توجه به مورد مصرف باید در محدوده نقطه بهینه عملکرد پمپ انتخاب می شوند. همچنین برق و آمپر پمپ های کف کش دارای اهمیت ویژه ای می باشد. این پمپ ها معمولا تا توان 2.2 کیلووات در مدل های تک فاز و سه فاز موجود می باشند و در توان های بالاتر فقط در مدل های سه فاز ساخته می شوند. در مواردی که تامین برق پمپ آب کف کش مشکل است می توان از مدل های سولار یا همان خورشیدی استفاده کرد. خروجی این پمپ ها در سایزهای ۱ تا ۶ اینچ می باشد که متناسب با دبی مورد نیاز انتخاب می شود.

به این نکته دقت شود که کف کش ها برای چاه های مته ای مناسب نیستند. در صورتیکه نیاز به انتقال آب از چاه هایی با قطر کم باشد، بایستی از کف کش های تنه باریک استفاده کرد. همچنین در این موارد استفاده از پمپ های شناور نیز توصیه می شود.

آموزش نصب پمپ های کف کش

پمپ کف کش تکفاز به صورت ساده یا فلوتردار قابل ارائه است. اما در مدل های سه فاز، فلوتر می تواند بصورت جداگانه خریداری شود. در ویدیو زیر یک نمونه پمپ فلوتردار که برای انتقال آب آلوده بصورت اتوماتیک استفاده می شود، نمایش داده شده است. همچنین در این ویدیو نصب پمپ کف کش فلوتر دار به همراه تنظیم فلوتر مرحله به مرحله آموزش داده شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

ایمیل شما منتشر نمی شود.