به همراه ظهور اتصالات نسل جدید(اتصالات زوم لاک)، نیاز به جوشکاری در سیستم های برودتی کمرنگ تر شد و سهولت نصب این نوع اتصال موجب گردید طرفداران زیادی  بین نصاب ها و تعمیرکاران سیستم های تبرید و تهویه مطبوع پیدا کند. به درخواست مخاطبان و همچنین برای سهولت کار با اتصالات لوله بدون جوش زوم لاک در اینجا به تعدادی سوال رایج درمورد این نوع اتصالات پرداخته شده که خواندن آن قبل از استفاده از اتصالات بدون جوش ZoomLockتوصیه می گردد.

1- آیا در روش نصب اتصالات  ZOOMLOCK  می توان مانند اتصالات پرسی لوله ها عمل کرد؟

زوم لاک نسبت به سایر روش های پرس لوله تکنولوژی کاملا متفاوتی دارد. به همین دلیل نمی توان با همان روش نصب گردد. برای نصب هرچه بهتر، فک گیره زوم لاک باید دقیقا بین اورینگ و فلنچ بیرونی قرار گیرد.شیاری که بر روی فک های انبر نصب کننده زوم لاک قرار گرفته به چفت شدن دقیق تر آن کمک می کند. درصورت عدم رعایت نکات نصب توصیه شده توسط شرکت سازنده احتمال به وجود آمدن  نشتی در سیستم زیاد می باشد. هماهنگی مناسب شیارهای روی زوم لاک با فک انبر نصب کننده در شکل نشان داده شده است.

 

 روش نصب اتصالات ZOOMLOCK

2- با یک بار شارژ باتری میتوان چند عدد اتصال بدون جوش زوم لاک را پرس نمود؟

نسبت تعداد دفعات پرس دستگاه به سایز اتصال بستگی دارد ولی به طور میانگین فک پرسی KLAUKE در هر بار شارژ 100 الی 150 پرس را انجام می دهد.

ابزار KLAUKE عموما به همراه دو عدد باتری 2000 میلی آمپر 18 ولت ارائه میگردد. برای اینکه دچار مشکل نشوید پیشنهاد میگردد که قبل از شروع کار هردو باتری را شارژ و با خود به همراه داشته باشید و در زمانی که یکی از باتری ها در حال استفاده است باتری دیگر را شارژ نمایید.

ستون اول
ستون دوم
ستون سوم
ستون چهارم
ردیف اول
55
55
55
ردیف چهارم
22
22
22
ردیف سوم
33
33
33
ردیف دوم
44
44
44

3-روش تعیین حداقل عمق نفوظ در هنگام فشرده سازی اتصالات بدون جوش ZOOMLOCK چگونه می باشد؟

برای تعیین عمق ورودی صحیح در هنگام نصب اتصالات لوله بدون جوش می توان هم از عمق سنج استاندارد استفاده نمود و هم از نمودار عمق سنجی بهره برد. برای تعیین عمق صحیح میزان عمق متناسب را از جدول زیر مطابق با سایز لوله انتخاب نمایید.

جدول سنجش عمق در زوم لاک

4- آیا می توان از اتصالات پرسی بدون جوش برای لوله های که انتهای آنها پرچ شده استفاده نمود؟

به طور کلی اتصالات زوم لاک برای لوله های مسی با سایز استاندارد استفاده می شود، با این حال اگر لوله مورد استفاده شما ازنوع مسی و تا سایز 2 اینچ می باشد و فک گیرنده نیز در دسترستان است توصیه می شود ابتدا انتهای لوله را برش نموده و سپس به صورت فشار مستقیم فک اتصال  را برقرار سازید.

5- آیا می توان از ZOOMLOCK  برای اتصال لول های آلومینیومی، فولادی و یا استیل زد زنگ استفاده کرد؟

اتصالات بدون جوش زوم لاک مخصوص لوله های مسی طراحی و ساخته شده و در صورت استفاده در سایر فلزات احتمال ایجاد نشتی و خرابی وجود دارد.

6- آیا اتصالات لوله بدون جوش توسط مورد تایید سازمان استاندارد است؟

زوم لام مورد تایید سازمان های زیر می باشد

  • UL-207
  • ASHRAE 15
  • International Code Council – Evaluation Service (ICC-ES)
  • International Mechanical Code (IMC)
  • Universal Mechanical Code (UMC)
  • International Residential Code (IRC)

از این رو اتصالات زوم لاک را می توان در تمامی نقاط جهان با شرایط آب و هوایی مختلف استفاده نمود.

7- اورینگ روی اتصالات زوم لاک ZOOMLOCK از چه جنسی است؟

اورینگ زوم لاک طبق طراحی مدرن مهندسی ساخته شده که در طی سال های گذشته با اطیمنان و دقت بالا در نصب و راه اندازی سیستم های برودتی استفاده و تست شده است.

8- نمونه مناسب لوله مسی بعد از سنباده زدن به چه شکل می باشد؟

در شکل 1 نمونه مناسب و آماده برای اتصال مشاهده می شود و در شکل 2 لوله ای را مشاهده می کنید که سطح کثیف و سنباده نشده ای دارد که برای اتصال حتما باید به صورت صحیح و کامل با سنباده نرم سطح پولیش شود.

روش سنباده زدن لوله مسی

9- علت نشتی در اتصالات بدون جوش زوم لاک چه می باشد؟

یکی از علت های اصلی به وجود آمدن نشتی در اتصالات بدون جوش استفاده نکردن از دستور العمل های نصب است.

تنظیف لوله ها قبل از اتصال یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از اتصال می باشد.

لوله های مسی در فشار بالاتر از 700 PSI عموما تغییر فرم داده و نشتی ایجاد می کنند، برای جلوگیر از اینگونه نشتی ها در انتخاب لوله مسی دقت لازم را داشته باشید.